Detaily projektu

Popis:

Návrh a implementace komplexního systému hodnocení kvality terciárního vzdělávání a výzkumu a vývoje.

Stav:
Projekt byl zahájen v 08/2010.

Trvání projektu:
1.8.2010 - 31.7.2014

Hlavní odborný garant:
prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA
e-mail:   Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Manažer projektu:

Mgr. Darina Škodová
tel.: 234 813 138
e-mail:   Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Anotace:

Obecným cílem je přispět ke zvyšování kvality, transparentnosti a konkurenceschopnosti ITV a VOŠ v ČR tak, aby poskytovaly dobré služby společnosti v ohledu kulturním, sociálním a ekonomickém. Dílčím cílem je vypracovat metodiku pro vnitřní i vnější hodnocení kvality vzdělávacího procesu ve všech typech ITV a VOŠ. Projekt se zaměří na monitorování vstupů, průběhu a výstupů vzdělávacího procesu; na stavbu a provozování studijních programů s ohledem na rámec kvalifikací, vztažený ke třem stupňům studia. Projekt přispěje i ke zkvalitnění nynějšího způsobu akreditací a reakreditací. Hlavním cílem projektu je doporučit v podobě vhodné k implementaci a k dlouhodobému provozování na institucionální a národní úrovni komplexní systém vnitřního a vnějšího zajišťování a hodnocení kvality v ITV a VOŠ. Systém bude respektovat různé mise, typy a zaměření, zahrnovat všechny jimi uskutečňované procesy, podporovat kategorizaci ITV a spontánní diverzifikaci terciárního sektoru vzdělávání. V systému hodnocení zohlední kvalitativně-kvantitativní a procesní pojetí, s důrazem na výstupy a zpětné vazby, indikátory a metriky. Výstupy z tohoto projektu budou provázány s výsledky ostatních IPN a s návrhy na financování systému terciárního vzdělávání.

Cílem projektu je vypracovat systém pro motivaci ke komplexnímu zajišťování kvality v ITV tak, aby výsledky hodnocení byly využitelné orgány státní správy, nezávislými agenturami, samotnými ITV i odběrateli jejich služeb a výsledků činností. Projekt bude dále sledovat zvýšení transparentnosti - tj. poskytnout státu, uchazečům o studium, studentům, zaměstnavatelům, partnerům z akademického i komerčního sektoru, potenciálním sponzorům a jiným zájemcům informace o různých aspektech kvality školy, které dnes nejsou široce dostupné a navzájem srovnatelné.

(!)EDITOVAT

ROZCESTNÍK FINÁLNÍCH VÝSTUPŮ IPN KVALITA

Metodická doporučení IPN KVALITA

Projekt IPN KVALITA vytvořil celkem sedm hlavních metodických doporučení, která odrážejí zkušenosti z pilotní implementace na vysokých školách různého zaměření a typu. Zároveň zohledňují výsledky dosažené při zpracování dílčích studií a analýz v průběhu řešení projektu, vycházejí z výzkumů vzdělávání a řízení či z příkladů dobré praxe.

Možnosti využití výstupů IPN KVALITA

Možnosti uplatnění výstupů IPN KVALITA jsou v tomto schématu děleny do 6 oblastí na základě kriteriálního rámce adaptovaného EFQM Modelu Excellence. Projekt své výstupy člení do několika základních kritérií, která věcně kopírují oblasti, na něž by se instituce terciárního vzdělávání / vysoké školy měly zaměřit, pokud chtějí dlouhodobě dosahovat excelentních výsledků.

Mimo hlavní metodická doporučení IPN KVALITA obsahuje tato „navigační mapa“ i dílčí studie či analýzy zpracované v rámci projektu (2010–2014).

Vedení ITV/VŠ

  1. Systémové předpoklady zajišťování kvality
    a/ Metodika komplexního hodnocení kvality ITV/VŠ
    b/ Systém managementu kvality ITV/VŠ
  2. Zvyšování kvality vzdělávacího procesu z pozice vedení ITV/VŠ
  3. Hodnocení kvality VŠ vzdělávajících učitele
  4. Metodika komplexního hodnocení
    a/ Metodika komplexního hodnocení ITV/VŠ
    b/ Metodická příručka pro vnitřní a vnější hodnocení kvality vzdělávacího procesu

Lidé

  1. Metodika pro periodické hodnocení akademických pracovníků

Zdroje / nástroje / partnerství

  1. Zpětná vazba od absolventů a zaměstnavatelů
  2. Vzorová zpráva o vnitřním hodnocení kvality
    a/ Vzorová zpráva o vnitřním hodnocení kvality
    b/ Souhrn silných a slabých stránek
  3. Proforma formuláře
    a/ Kritéria 1–5 Nástroje a prostředky
    b/ Kritéria 6–9 Výsledky
  4. Dotazník pro hodnocení kvality ITV

Strategie

  1. Akreditace
  2. Stanovení KPI

Procesy

  1. Studie strukturované studium
  2. Provázanost z výstupů učení, způsobů vzdělávání a hodnocení
  3. Zajišťování kvality přípravy učitelů
  4. a/ Přidaná hodnota studia
    b/ Doplnění studie 'Přidaná hodnota studia'
  5. Studentská hodnocení
    a/ Externí hodnocení kvality výuky studenty českých vysokých škol
    b/ Externí hodnocení kvality výuky zahraničními studenty českých vysokých škol

Společnost

  1. Kvalita a etika ve vzdělávání
  2. Kvalita v systému terciárního vzdělávání v kontextu zdravotního postižení
  3. Zvyšování kvality vzdělávání ITV/VŠ z pozice vzdělávací politiky
  4. Kvalita péče o nadané studenty