Zveme na semináře „Jak rozvíjet kvalitní vysokoškolské vzdělávání – zkušenosti a doporučení“

Seminare_kvalita
15. duben 2014

IPN KVALITA ve dnech 6. a 13. května uspořádá diseminační semináře v oblasti vzdělávání a zvyšování kvality vzdělávací činnosti VŠ (klíčová aktivita 1). Cílem seminářů bude představit metodiku hodnocení a zvyšování kvality vzdělávacího procesu na vysokých školách, která spočívá ve vzájemném propojení definovaných výstupů z učení, způsobů vzdělávání a metod hodnocení.

Zároveň experti IPN KVALITA zdůrazní možnosti využitelnosti takto pojaté změny kurikula pro účely tvorby vzdělávacích celků a nabídnou rovněž doporučení konkrétních postupů pro pedagogické pracovníky, vedení škol i vzdělávací politiku. Smyslem diseminačních seminářů je zprostředkovat zkušenosti zástupců devíti vysokých škol, které se zúčastnily pilotní implementace.

Semináře jsou určeny pro široký okruh zájemců z VŠ, od prorektorů a proděkanů pro studijní problematiku, přes vedoucí pedagogických pracovišť a garanty oborů až po pedagogy motivované k rozvoji a zvyšování kvality jejich pedagogické činnosti.

 

Níže máte možnost se na některý ze seminářů registrovat:

Datum  Město  Místo konání   
6. 5. Praha  areál ČZU
posluchárna A II, Kamýcká 961/129, Praha 6 
 
13. 5. Brno rektorát VUT
/ aula, Antonínská 548/1, Brno
 

 

PROGRAM 

je shodný pro oba semináře

9:30–10:00  Registrace účastníků 
10:00–11:30 

Úvodní plenární jednání

představení projektu IPN KVALITA, jeho cílů a výstupů v oblasti vzdělávání

  • cíle vzdělávání
  • výstupy z učení, způsoby vzdělávání a metody hodnocení
  • doporučení konkrétních postupů pedagogickým pracovníkům při využití doporučené metodiky reformy kurikula
  • doporučený postup pro vedení škol a vzdělávací politiku
  • plenární diskuze 
11:30–12:30  Přestávka, polední občerstvení 
12:30–14:00 

První pracovní jednání 4 skupin – prezentace výsledků a zkušeností z pilotního ověření, doporučení postupů

  1. Humanitně zaměřené školy
  2. Přírodovědně zaměřené školy
  3. Technicky zaměřené školy
  4. Ostatní školy 
14:00–14:30 Přestávka
14:30–16:30

Druhé pracovní jednání skupin

  • diskuze o metodikách změny kurikula
  • závěr
 

ROZCESTNÍK FINÁLNÍCH VÝSTUPŮ IPN KVALITA

Metodická doporučení IPN KVALITA

Projekt IPN KVALITA vytvořil celkem sedm hlavních metodických doporučení, která odrážejí zkušenosti z pilotní implementace na vysokých školách různého zaměření a typu. Zároveň zohledňují výsledky dosažené při zpracování dílčích studií a analýz v průběhu řešení projektu, vycházejí z výzkumů vzdělávání a řízení či z příkladů dobré praxe.

Možnosti využití výstupů IPN KVALITA

Možnosti uplatnění výstupů IPN KVALITA jsou v tomto schématu děleny do 6 oblastí na základě kriteriálního rámce adaptovaného EFQM Modelu Excellence. Projekt své výstupy člení do několika základních kritérií, která věcně kopírují oblasti, na něž by se instituce terciárního vzdělávání / vysoké školy měly zaměřit, pokud chtějí dlouhodobě dosahovat excelentních výsledků.

Mimo hlavní metodická doporučení IPN KVALITA obsahuje tato „navigační mapa“ i dílčí studie či analýzy zpracované v rámci projektu (2010–2014).

Vedení ITV/VŠ

  1. Systémové předpoklady zajišťování kvality
    a/ Metodika komplexního hodnocení kvality ITV/VŠ
    b/ Systém managementu kvality ITV/VŠ
  2. Zvyšování kvality vzdělávacího procesu z pozice vedení ITV/VŠ
  3. Hodnocení kvality VŠ vzdělávajících učitele
  4. Metodika komplexního hodnocení
    a/ Metodika komplexního hodnocení ITV/VŠ
    b/ Metodická příručka pro vnitřní a vnější hodnocení kvality vzdělávacího procesu

Lidé

  1. Metodika pro periodické hodnocení akademických pracovníků

Zdroje / nástroje / partnerství

  1. Zpětná vazba od absolventů a zaměstnavatelů
  2. Vzorová zpráva o vnitřním hodnocení kvality
    a/ Vzorová zpráva o vnitřním hodnocení kvality
    b/ Souhrn silných a slabých stránek
  3. Proforma formuláře
    a/ Kritéria 1–5 Nástroje a prostředky
    b/ Kritéria 6–9 Výsledky
  4. Dotazník pro hodnocení kvality ITV

Strategie

  1. Akreditace
  2. Stanovení KPI

Procesy

  1. Studie strukturované studium
  2. Provázanost z výstupů učení, způsobů vzdělávání a hodnocení
  3. Zajišťování kvality přípravy učitelů
  4. a/ Přidaná hodnota studia
    b/ Doplnění studie 'Přidaná hodnota studia'
  5. Studentská hodnocení
    a/ Externí hodnocení kvality výuky studenty českých vysokých škol
    b/ Externí hodnocení kvality výuky zahraničními studenty českých vysokých škol

Společnost

  1. Kvalita a etika ve vzdělávání
  2. Kvalita v systému terciárního vzdělávání v kontextu zdravotního postižení
  3. Zvyšování kvality vzdělávání ITV/VŠ z pozice vzdělávací politiky
  4. Kvalita péče o nadané studenty

Videoreportáž z workshopu [prosinec 2013]